Забавно

Забележителности за един уикенд в Лещен и Ковачевица

Едва ли има човек, който да не онемее пред красотата на китните родопски селца Лещен и Ковачевица.

Посетихме ги напролет точно след пътуването ни до Малта и се замислих как докато там те имат своя град Мдина, ние имаме места като Лещен, Ковачевица, Жеравна, Копривщица и Арбанаси, които успяват да те потопят в една атмосфера от славните български времена и да те накарат да искаш да знаеш още и още за историята, културата и бита на един народ.

Планирахме пътуване само с една нощувка в Лещен и много се чудихме дали времето ще ни бъде достатъчно, но се оказа подходящо решение. В следващите редове ще ви разкажа как прекарахме 2 дни в Лещен и Ковачевица, кои забележителности и ресторанти посетихме, както и в кой хотел отседнахме и защо го препоръчвам.

От София до Ковачевица

Тъй като нощувката ни беше в Лещен, решихме първия ден да се разходим из Ковачевица и после да се приберем за почивка, а на втория ден да обиколим Лещен, преди да си тръгнем обратно към София.

Разстоянието от София до Ковачевица е около 219 километра. Изминава се за около три часа, като има няколко маршрута, по които може да минете.

Най-прекият и този, който ние избрахме, е през Благоевград и по пътя за Банско и Гоце Делчев. Друг вариант, който може да изберете, е през Септември, Варвара и Велинград, но той отнема повече време.

Тръгнахме сутринта и по обяд вече бяхме в Ковачевица. За да стигнете до Ковачевица, при всички положения ще минете първо през Лещен.

Разходка в Ковачевица – забележителности, ресторанти и къде да хапнете най-вкусните торти

Ковачевица - забележителности, ресторанти, идеи за разходка

Ковачевица ни посрещна с голяма табела, изработена в характерния за селото стил. Преди да влезете в него, има безплатен паркинг, където може да оставите колата си. Някои коли продължават и напред, но не ви го препоръчвам, ако има място на паркинга, тъй като пътят е тесен, а и след табелата вече всичко се води пешеходна зона и е пълно с туристи.

Народно основно училище „Йордже Димитров“

Първото място, което посетихме, беше Народно основно училище „Йордже Димитров“. То носи името на своя благодетел Йордже Димитров, дарил средствата за неговото изграждане и е построено с безвъзмездния труд на ковчевските дюлгери. Поместено в къщата на Никола Ковачевски, то се превръща в първото светско училище в региона.

Ковачевица - забележителности, ресторанти, идеи за разходка - училище Йордже Димитров

В момента училището е превърнато музей, като първият етаж се използва за галерия, където може да откриете красиви творби на български художници. На втория етаж може да видите автентична класна стая, както и други помещения, които показват предметите от местния бит и култура.

Ковачевица - забележителности, ресторанти, идеи за разходка

Входната такса е 5 лева и определено си заслужава да влезете и да го разгледате.

Къщите в Ковачевица – където Възраждането оживява в архитектура

Най-голямата забележителност в Ковачевица остават самите къщи. От основите, изградени от камъни, до покрива, обсипан с известните „ковачевски тикли“, всички архитектурни детайли говорят за майсторлъка на местните жители. За да се гарантира топлотата в тези каменни постройки, се използвал висококачествен дървен материал, подбран от борови, букови и дъбови гори в околността.

През Възраждането селището развива и завидна стопанска дейност, овцевъдство, достигащо ръст от 20 000 глави и занаятчийство: абаджийство, кираджийско и прочутото дюлгерство.

Църквата в Ковачевица

Ковачевица - забележителности, ресторанти, идеи за разходка

Друго забележително място в Ковачевица е църквата „Св. Никола“. Тя е изградена в тежките години на турско робство с усилията на цялото население и дълго време за местните е била символ на надеждата за по-добър живот. Църквата беше затворена по време на нашето пътуване и доколкото разбрахме, най-често ще я намерите именно така.

Къде да хапнем в Ковачевица?

Село Ковачевица е наистина малко и ще го обиколите доста бързо дори и без да бързате. След хубавата разходка по правило трябва и хубав обяд. Ние се спряхме на кръчма „Братята“, която се намира в близост до по-крайните къщи на селото. Навън заваля, а ние се приютихме на топло до камината и освен атмосферата, кухнята също много ни хареса. Нямам наблюдения за другите места в региона, но цените ми се сториха по-скоро като в средния/високия ценови диапазон.

Ковачевица - забележителности, ресторанти, идеи за разходка

На влизане в Ковачевица друго място също грабна вниманието ни и решихме да го оставим за финал на разходката. И не сбъркахме. Панорамен Бар Ковачевица е чудесен избор за следобедно кафе и парче домашно приготвена торта.

Мястото има чудесна гледка към планината, но заради пролетните промени във времето – ту дъжд, ту слънце, беше със спуснати найлонови завеси. Ние искахме чист въздух и след като се чудихме дали да останем, ни предложиха да ни изкарат масичка отвън, за да можем да се насладим на гледката. Обещах им да разкажа колко са мили тук в блога, така че със сигурност препоръчвам да ги посетите. 🙂

От Ковачевица към Лещен

Гледка между Лещен и Ковачевица - беседката с гледка към каньона на р. Канина

Разстоянието между Лещен и Ковачевица е около 8 километра и се изминава за 15 минутки. Но за 15 минутки бихте пропуснали една от най-красивите гледки в региона. Едно от местата, които си заслужават да бъдат видени, определено е беседката с гледка към каньона на р. Канина. Често бива пропускана, защото се намира встрани от пътя, но си заслужава да спрете и да се порадвате на пейзажа. Намира се отдясно на пътя в посока Ковачевица – Лещен. Точните координати са 41°40’15.6″N 23°49’24.3″E

След като ние се порадвахме на гледката, се запътихме към Лещен, където прекарахме вечерта и втория ден от пътешествието ни.

Лещен – забележителности и къде да отседнем?

Лещен - места за настаняване, ресторанти, забележителности

На пръв поглед Лещен и Ковачевица изглеждат толкова еднакви, но всяко от селата носи своята собствена магия и усещането е различно. Начинът, по който да ги изживееш, също.

Къщите в Лещен

Най-големите забележителности в Лещен отново са къщите. И тук ви препоръчвам да се разходите из калдъръмените улички и да се насладите на гледките, които се разкриват към околността.

Когато тръгнете от табелата в началото на селото, ще стигнете до мегдана и местния магазин, а малко над него се намира и известната църква „Света Параскева”. Храмът е построен през 1833 г. и е запазена в напълно автентичния си вид. Може да влезете и да разгледате стенописите.

Лещен - места за настаняване, ресторанти, забележителности

Глинената къща

Най-популярната атракция в селото е Глинената къща. За разлика от всички каменни къщи, построени преди 200 години, тази е съвсем нова.

Лещен - места за настаняване, ресторанти, забележителности - глинената къща

Къщата е изградена основно от глина, като в нея има само една стая. Отвън има малко дворче и ограда изградена от камъни, както и дървена врата. Висока е около 2 метра и широка между 3 и 4 метра. Мястото всъщност предлага и възможност за настаняване и може би това е единственият начин да влезете и да я разгледате, тъй като през другото време е затворена.

Галерията в Лещен

Галерията на Борис Христов и Дарина Христова, Лещен

Едно от местата, които често биват пропускани от туристите, а определено заслужават внимание, е галерията на поета Борис Христов и съпругата му Дарина Христова.

В нея са подредени картини на Милко Божков, Захари Каменов, Дарина Христова и други съвременни художници. Може да намерите и дървопластики и съдове за бита от дърво, измайсторени от Христо Йотов, изделия от камък и фотографии, чийто автор е самият Борис Христов. Там може да се насладите на една атмосфера, която ви потопя в друго измерение – където изкуството носи вдъхновение и смисъл.

Посещението на галерията е безплатно. Има звънец и след като позвъните, ще ви бъде отворено. Посрещна ни самият Борис Христов и ни остави да разгледаме, а после си разменихме по няколко приказки. На място може да си купите както картини, така и стихосбирки. Ако сте любители на изкуството, със сигурност не я пропускайте – ще ви хареса!

Хотел Лещен – перфектното място за двойки

Хотел Лещен - мнение

Лещен е известен със своите уникални къщи за гости – красиви и уютни. Всички те обаче са подходящи за голяма компания. Ние имахме нужда от малка къща или хотел, тъй като бяхме само двама и така се спряхме на хотел Лещен, който е чудесна опция за двойки или компания, която иска самостоятелни стаи.

Хотел Лещен се намира точно в началото на селото, а под него има огромен паркинг, където да оставите колата си. Направихме резервация през техния сайт, може да резервирате и чрез Booking. Стаите са просторни и уютни, беше ни доста топло, макар и навън да беше студено.

Хотелът разполага и с много добър СПА център – има басейн, външно и вътрешно джакузи, няколко сауни и парна баня. Може да се възползвате от масаж и солна стая срещу допълнително заплащане.

Закуската е на блок маса и определено си заслужава да опитате мекиците с домашно сладко от боровинки. За вечеря също останахме в хотела и се възползвахме от предложенията на дневното меню. Ресторантът е голям, но ако планирате да вечеряте там ви препоръчвам да си направите резервация, ако пътувате през уикенда.

От Лещен към София

След 2 дни, прекарани в разходки, спокойствие, вкусна храна и красиви гледки се отправихме обратно към София. Бяхме си набелязали още едно място, което да разгледаме по пътя, а именно – Никополис ад Нестум в село Гърмен.

Никополис ад Нестум в село Гърмен.

Никополис ад Нестум е древен римски град, основан през 106 г. на мястото на тракийското селище Александрополис римския император Траян, в чест на победата му над даките. Името му означава „Град на победата, разположен при река Места“.

Градът е разположен на обширна площ. Там могат да се видят масивни крепостни стени, като някои от тях са реставрирани. Има и останки от аристократична вила, късноантична баня и други сгради. Входната такса е 3 лева. Аз лично не останах силно впечатлена и не мисля, че е дестинация, която си заслужава да посетите специално, но ако се намирате в региона – обърнете ѝ внимание. Разглежда се за около 20 минути.

Идеи за разходка около Лещен и Ковачевица

С посещението на Никополис ад Нестум нашето пътешествие приключи, но тук ви оставям още няколко места в региона на Лещен и Ковачевица, които бихте могли да посетите, ако имате повече време.